16 Mayıs 2008 Cuma

Yoğurt Mayalama


Merhabalar,bu yazımda size son merakım olan yoğurt mayalamanın püf noktalarından bahsetmek istiyorum.
Bildiğiniz gibi Yoğurt yüzyıllardır kullanılan ve tam bir sağlık deposudur.

Peki bunu katkısız olarak evimizde nasıl yapabiliriz? Piyasada satılan yoğurtların çoğunun hijyenik ortamlarda üretildiğine eminim ama yinede evimde kendi yaptığım yoğurda benzemez diye düşünüyorum.Ayrıca çok daha ucuza maloluyor ve yapımını beklemek çok eğlenceli :)

Annelerin çoğu yoğurtlarını evde mayalardı ama o zamanlar sokak sütçüleri vardı tabi...O sütçüler de sonradan mimlendiler bilirsiniz,artık kimse sokaktan süt almaz oldu ve böylece evde yoğurt mayalama oldukça azaldı.

Ben bu geleneği sürdürmek istiyorum !


Sanırım o çiyin içinde Lactobacillus vardı :) Bildiğimiz gibi sütü yoğurt yapan bir bakteridir.Bu bakteri laktik asit fermentasyonu ile sütü yoğurt haline getirir.Bu sayede de yoğurdun içinde hem sütten hem bakteriden hem de oluşan ürünlerden kaynaklanan inanılmaz çeşitli ve faydalı maddeler bulunur.

Nasıl yapılır?

Burada yoğurt yapımı ile ilgili bizzat kendi deneyimlerimi paylaşmak istiyorum.Öncelikle bazı elzem şartları sağlamamız gerekiyor.Ben yoğurt mayalarken pastörize sütü kullanıyorum.Bu sütü ısıtıyorum,parmağımın içinde 7 sn dayanabilecek kadar durduğu bir sıcaklıkta içine mayayı katıyorum.Mayayı bir kasede biraz sıcak sütle karıştırıyorum,krema haline gelince yavaş yavaş tencerenin bir kenarından akıtıyorum.Karışımı şöyle bir karıştırdıktan sonra tencerenin kapağını kapatıp,sıcaklığı koruyacak bir bezle sarıyorum ve 5-6 saat bekletiyorum.Bu heyecanlı bekleyiş yoğurdu açtığımda güzelse,mutlu bitiyor.Sıcaklık doğruysa yoğurdum kıvamlı oluyor.

Ama anneannemin taş gibi yoğurtları varmış,çömleği çevirsen düşmezmiş,nedense benimkiler hiç de taş gibi değil :)

Bunun sebebi sütün yağıymış.Hernekadar,aldığımız Uhtli sütte tam yağlı densede,bu 'taş gibi' yoğurt yapmak için yeterli olmuyor.
Yine de bu şekilde de çok lezzetli ve faydalı yoğurtlar yapıp afiyetle yiyebilirsiniz,afiyet olsun :)

Yoğurdun faydaları için detaylı bilgi :

1 yorum:

  1. bende evde yoğurt yapıyorum ama bazen tutturamıyorum, yoğurt tutmazsa yani ılınınca mayalamışsak bu sütü atmamız mı lazım yoksa başka bir yerde kullanabilir miyiz?
    teşekkür ederim, sevgiler

    YanıtlaSil

yorumlarınız buraya :)